Tramwaje Szczecińskie właśnie podpisały umowę na zakup 4 nowych, dwukierunkowych tramwajów w pełni niskopodłogowych. Pojazdy dostarczy Modertrans, który wg. informacji przewoźnika ze Szczecina dostarczy mu zupełnie nowy pojazd.
Tramwaje Szczecińskie podpisały umowę na dostawę czterech nowych tramwajów z firmą Modertrans. To efekt rozstrzygnięto postępowania przetargowego, o którym więcej
pisaliśmy tutaj. Jak podaje przewoźnik ze Szczecina, Modertrans zaproponował spółce zupełnie nowy pojazd, który jak dotąd nie był jeszcze oferowany przez firmę. Czoło nowego tramwaju dla Szczecina jest identyczne jak w prototypowej Gammie, która od jakiegoś czasu jest użytkowana
w Poznaniu. Na razie czekamy na odpowiedzi Modertransu w sprawie tego, jakie tramwaje dotrą do Szczecina.
3-człony i prawie 32 metry
Nowe tramwaje będą jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe, klimatyzowane o długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra. Pojemność przewozowa: 240 pasażerów (194 miejsca stojące i 46 siedzących). Pasażerowie będą mogli korzystać z Wi-Fi i gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia zostaną pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie.
Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w technologii LED. Bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania oprócz standardowych fotokomórek zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę w trakcie zamykania. W przedziale pasażerskim będą dwa miejsca dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego.
W tramwaju zostanie zainstalowany system monitoringu umożliwiający obserwację i rejestrację całego przedziału pasażerskiego, miejsca pracy motorniczego, przestrzeni przed, za i wzdłuż obu boków tramwaju.
Pojazdy będą wyposażone w cztery wózki napędowe. Wszystkie skrętne, co zmniejszy zużycie obręczy kół, szyn oraz zapewni cichszą eksploatację. Nowoczesny energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego ogranicza emisję grafitu i miedzi do środowiska. W przypadku zaniku napięcia w sieci zasilającej zastosowany napęd i bateria akumulatorów umożliwią samodzielny zjazd tramwaju, np. ze skrzyżowania na odcinku 100 metrów.
4 pojazdy z podstawy i 8 w ramach opcji
Realizacja zamówienia podzielona jest na dwa etapy.
W pierwszym obligatoryjnym wykonawca w terminie 510 dni od zawarcia umowy, nie później niż do 31 maja 2026 r. zobowiązuje się dostarczyć: cztery tramwaje dwukierunkowe niskopodłogowe, jeden komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego, jeden specjalistyczny pojazd techniczny.
Wartość zamówienia obligatoryjnego 63 728 760 zł brutto. Spółka Tramwaje Szczecińskie ubiega się o dofinansowanie na ten cel w kwocie 33 mln zł z programu unijnego FEnIKS.
Etap drugi (opcja) obejmuje dostawę maksimum ośmiu tramwajów dwukierunkowych – w takiej samej cenie za jeden pojazd, jak w pierwszym etapie (12 mln zł netto) i w tym samym terminie. Zamawiający planuje powiadomienie wykonawcy o skorzystaniu z prawa opcji najpóźniej 28 lutego 2025 roku.
Zakup dodatkowych tramwajów uzależniony jest od tego, czy Tramwaje Szczecińskie uzyskają dofinasowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Spółka złożyła stosowany wniosek. O tym, które miasta otrzymają dofinansowanie i na ile tramwajów, rozstrzygnie konkurs, którego rozstrzygnięcie poznamy
dopiero za kilka tygodni.Maksymalna kwota dofinansowania to 85 proc. kosztów zakupu (czyli dla ośmiu tramwajów Modertrans niespełna 82 mln zł). W grę wchodzi także niższe dofinansowanie, np. do mniejszej liczby pojazdów albo na niższym poziomie (np. 70 proc.)
200 wozów linowych
Aktualnie Tramwaje Szczecińskiej mają 200 tramwajów liniowych, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych.